Máme tady nový měsíc! S dětmi jsme si vytvořili kalendář počasí – weather calendar, kde každý den zaznamenáme aktuální počasí, po společné poradě v komunitním kroužku. Pojmenujeme den v týdnu, aktuální měsíc a roční dobu.
Plody podzimu, o kterých jsme si říkali v minulém týdnu, jsme ještě doplnili o další jedlé potraviny, které si mohou lidé pomocí sušení, zavařování nebo skladování v chladu, jako například brambory či jablka, uchovat po celou zimu. Seznámili jsme se s názvy několika plodů z podzimních měsíců pomocí obrázků i reálných plodin. U stolu pak děti tvořily dvojice realné potraviny s obrázkem. Diskutovali jsme o tom, co schovat až do zimy půjde a co vhodné neni. Proč si lidé potraviny uchovávají? Mohou si je kdykoliv koupit v obchodě nebo ne? Na tyto otázky jsme společně hledali odpovědi. Dětem, jsme proto přiblížili dobu bez lednic a elektrického proudu a také možnosti nakoupit si v obchodě. Řekli jsme si, že sušit můžeme nejen ovoce, ale i bylinky, koření, houby nebo zrní a oves. Že zelenina i ovoce se také zavařuje do kompotů, salátů nebo marmelád. Ve spižírně lidé mohou na delší čas schovat oříšky, med, a luštěniny a spoustu dalších plodin. Děti, si rozšířily slovní zásobu o nové slovo: spižírna, které neznaly. A jak zůstat v zimě zdravý? Zdravé tělo nám během zimy může pomoct posílit čerstvě uvařený šípkový nebo lipový čaj.
Procvičili jsme si s dětmi zrakovou diferenciaci a paměť při ukládání zavařenin do polic, kdy jsme je mezi sebou měnili a prohazovali jejich místo. Úkolem bylo správně pojmenovat, co je v policích jinak.
Děti, si mohly procvičit jemnou motoriku tříděním čočky a kukuřice. Zkusily si pleopticlá cvičení na procvičení zraku, při vypichovaných obrázcích, a také si mohly úplně samy vyzkoušet rozlousknout i ochutnat vlašský a arašídový oříšek.
Poté děti pacovaly s barevnými víčky pet lahví, při vyplnění předkresleného tvaru houby. Prvním úkolem bylo víčka naskládat na linii obrázku. Druhý úkolem bylo zaplnit celý tvar houby. Nakonec si děti zkusily úkol plnit každý pouze jednou vybranou barvou, dle vlastní volby.
Zdoláváli jsme i překážkovou dráhu a procvičili si přitahování po lavici, chůzi na nerovném terénu, průchod tunelem a chůzi po laně k procvičení a masáži nožní klenby a zároveň koordinaci těla, při soustředěné chůzi pata-špička, kterou budeme muset ještě trénovat.
Děti si sa zvuku klavíru a zpěvu vyzkoušely doprovázet dětské písně, pomocí ozvučných dřívek. Jednotlivé písně si mohly vybrat samy, pomocí vystavených demonstračních obrazů.
Při procházce do okolí MŠ jsme cestou nasbírali spoustu podzimních plodů. Tašku jsme společně naplnili kaštany, jeřabinami, šípky, žaludy, šiškami, větvičky jehličnatých stromů, které jsme zahlédli na zemi pod stromy, „vrtulkami“ aj.
Ve školce jsme si je pak zkusili správně přiřadit k obrázkům stromů. Děti, se poté seznamily se správnými názvy jednotlivých stromů.
Uprostřed týdne jsme mohli vidět myslivce a živou lišku, kterou jsme si pak výtvarně zpracovali. Zvládli jsme splnit hnědou výzvu, ozdobit pana bramboru, upéct si dětmi nakrájené a dochucené brambory a zbylo nám i spousta času hrát si ve třídě a na školní zahradě.
S podzimem se ještě neloučíme. V dalších týdnech si budeme povídat o podzimním počasí, jak se obléknout podle počasí, jak si věci poskládat, převrátit, spravně obléknout, svléknout nebo zapnout. Děti se seznámí se stěhovavými ptáky, s názvy zvířat, která se budou ukládat k zimnímu spánku i s těmi, které si dělají zimní zásoby. Nasbíráme si spoustu barevného listí k tvoření, lisování, obtiskováni a lepení a zkusíme si na louce pouštět draka až do oblak.