Jsme si dobře vědomi toho, že dobrá znalost anglického jazyka je nevyhnutelnou součástí základního vzdělání každého člověka, který chce v životě uspět.
Začít se studiem cizího jazyka v dětském věku je nespornou výhodou. Studiu je nakloněna plasticita dětského mozku, neukončený kognitivní vývoj i touha dětí po poznání. Děti jsou disponovány k přijímání nových informací, učí se napodobováním, mají výborné imitační schopnosti – snadno zachytí a zopakují intonaci a rytmus řeči. Při výuce anglického jazyka využíváme zvědavost dětí, hry, emoce, zvuky, barvy, obrázky, pohyb, hmat. Samozřejmostí je pro nás individuální přístup, abychom u dětí naplnili jejich silnou potřebu pozornosti, podpory a uznání.
CLIL v mateřské škole
CLIL metoda (Content and Language Integrated Learning) je zapojování cizího jazyka do výuky.
Naše mateřská škola zavádí metodu CLIL v jazyce anglickém do různých činností během dne.
Velkou výhodou této metody je, že zpočátku není zapotřebí vysoké jazykové úrovně znalostí u žáků a že nově nabyté jazykové dovednosti mohou žáci okamžitě využívat.
Žáci se nebojí používat cizí jazyk a mnohem dříve začínají „myslet“ v cizím jazyce.
Protože vždy je vhodné mít novou slovní zásobu stále před očima, využíváme tzv. scaffolding ve formě tabulek, obrázků, slovníků.
Metody a formy výuky
Výuka angličtiny u nás probíhá vždy se snahou porozumět a vnímat každé dítě, využít jeho jazykový potenciál a vypěstovat v dětech chuť jazykově se vzdělávat.
Proto jsou hodiny angličtiny vedeny tak, že se střídají aktivity, které na sebe v souvislostech navazují.
Střídání činností je zvláště u malých dětí základ, přesto jsou ve výuce prvky, které se stále opakují a upevňují jazykovou znalost. Vždy se najde prostor pro základní konverzační témata, děti si tak mohou zažít mnohé ustálené vazby a spojení.
Mladší děti se učí cizímu jazyku přirozeným způsobem, prožitkem. Vyučování probíhá hlavně hravou formou za využití her, říkadel, písniček a příběhů.
🟦 Storytelling
Storytelling – slovo, které v sobě spojuje „příběh“ (story) i „vyprávění“ (telling) Jedná se o edukační prostředek, díky kterému se učíme vyprávět příběh, ale také vnímat – bystře a s lehkostí. Je to vlastně nejpřirozenější lidská činnost, kterou rozvíjíme i v angličtině.
Využíváme mnoho druhů cvičení, her a především představivost dětí, které jsou zároveň autory i interprety příběhů.
Jaký význam má storytelling
- Aktivně pracuje s literaturou a podněcuje zájem o ni.
- Obohacuje a rozšiřuje slovní zásobu.
- Napomáhá chápat souvislosti, uceluje kontext.
- Podporuje kritické myšlení.
- Zvyšuje schopnost naslouchat a chápat.
- Podněcuje tvořivé psaní a představivost.
- Zvyšuje schopnost komunikace.
- Podporuje schopnost předvídání, analýzy a syntézy.
- Je to skvělá zábava.
🟦 TPR metoda
Metoda výuky jazyků TPR (Total Physical Response) využívá principu spojování cizích výrazů s určitou pohybovou aktivitou. Děti se učí nová slova, aniž by bylo nutné je překládat – jen napodobují činnost učitele a opakují jeho slova.
Často se využívá mimika, pohybové aktivity, vyprávějí se příběhy nebo se uvádějí názorné příklady.
Jaké jsou výhody metody TPR?
- efektivita
- zajímavé hodiny, které pomáhají pamatovat si slovíčka i fráze.
- zábava, která motivuje k dalšímu učení.
- využití v malých i větších skupinách
Výuka anglického jazyka v naší mateřské škole je tak založena na:
- učení hrou
- využití metody CLIL
- možnosti výuky během různých denních činností v mateřské škole
Našim cílem je, aby výuka jazyka děti bavila a věříme, že se nám to podaří.
Kroužek anglického jazyka – metoda Jolly Phonics
Nabízíme kroužek v anglickém jazyce metodou Jolly Phonics. Jedná se o hravou formu angličtiny, kdy děti získávají základy správné výslovnosti a předčtenářských dovedností.
Výuka je multi-smyslová, tvořivá a interaktivní. Děti se naučí angličtinu opravdu poslouchat. Každá hláska má své gesto (action), svoji vizuální kartu (flashcard), svůj příběh (story) a písničku (song). Např. u písmena S děti vlní rukou a zpívají “The snake is in the grass, the snake is in the grass……” Při učení metodou Jolly Phonics efektivně pomáháme dětem používat nabyté znalosti při budoucím čtení a psaní v angličtině.