Statutární město Ostrava podpořilo částkou 130 000 Kč některé předměty v obou MŠ a na ZŠ na kalendářní rok 2023.
Celoroční a jednorázové aktivity v mateřské a základní škole:
Projekt naší ZŠ a MŠ, školy s rozšířenou výukou anglického jazyka, výtvarné a hudební výchovy obsahuje celkem šest podprojektů na posílení vzdělávacího obsahu předmětů upozaděných pandemií.
1️⃣ Co Čech, to muzikant – v hodinách rozšířené hudební výchovy cvičíme sborový zpěv pro hudební vystoupení a soutěže, hru na flétnu, správné dýchání, znalost not a rytmu. Děti MŠ a žáci ZŠ zpívají a hrají k různým příležitostem města: u vítání občánků, pro domovy seniorů, při rozsvěcování vánočního stromu, na velikonočním jarmarku města. Máme také zájem o zapojení nových dětí do hudební činnosti. Naše kvalitní pěvecké sbory Koťata a Čtyřlístek, které trénují sborový zpěv jak v rozšířené výuce HV, tak v kroužku, úspěšně prezentují školu a město na hudebních soutěžích, festivalech a koncertech nejen v Ostravě. Sbory jsou držiteli zlatých a stříbrných pásem a rozdávají radost posluchačům všech generací.
V rámci mezigeneračního učení máme ve výuce také hudební workshop – děti učí hudebním aktivitám seniory. Pravidelně organizujeme několikadenní pěvecké soustředění pro 40 až 80 dětí, kdy výuka HV probíhá na horách.
2️⃣ Kreslíme a tvoříme srdcem v MŠ i ZŠ – rozvoj výtvarného a estetického cítění žáků v rozšířené výuce VV – výtvarné práce ve třídách, v plenéru, na zahradě, na výjezdech, seznámení se s různorodými výtvarnými technikami, základy animace, uměleckou fotografií, vyhráli jsme celonárodní soutěž ve focení, využití tisků a moderních technologií, workshop na týmovou výrobu obřích knih pro prvňáčky – tvůrčí literární činnost v knihovně bude doplněna ilustracemi žáků devátých ročníků. Účast na soutěžích, výroba dárečků pro malé kamarády ze školky a předškolního klubu, výstavy s vernisáží v K-triu v Ostravě Hrabůvce. Pro inspiraci zakoupíme knihy výtvarníků, fotografů, keramiků s přehledem jejich tvorby. Zajistíme pro děti a žáky návštěvu výstav v rámci výuky a interaktivní workshopy s výtvarníky, uměleckými fotografy, výrobci šperků a keramiky, kteří jsou inspirací pro jejich vlastní tvorbu a kteří mohou také ovlivnit jejich budoucí volbu povolání nebo aktivní trávení volného času.
3️⃣ Posílení tělesné výchovy a vztahu ke sportu v MŠ a ZŠ – děti a žáci během COVIDU příliš nesportovali, proto posílíme výuku TV různými sportovními aktivitami, jako jsou soutěže, celoškolní sportovní projekt v Bělském lese s pohybovými aktivitami a posilováním celého těla, jógou na zahradě – cvičením v přírodě. Zařadíme i nezvyklé opičí dráhy a aktivity, pro které zakoupíme pomůcky. Ukážeme dětem i žákům, že pravidelné sportování a pohyb jsou součástí zdravého způsobu života.
4️⃣ Výchova ke zdraví v MŠ i ZŠ – budeme organizovat odborné přednášky a interaktivní workshopy v rámci výuky ke zdravému způsobu života a zdravému stravování.
5️⃣ Celoroční výuka Předškoláček pro děti MŠ na ZŠ – cílem je příprava našich budoucích prvňáčků na vstup do první třídy, výuka probíhá co 14 dní v pondělí v prostorách ZŠ. Celkem 16 klubových setkání tematicky zaměřených na zpěv, výtvarnou výchovu, angličtinu, práci s PC, tvůrčí činnosti, práci s hlavolamy, projektovou činnost, stavitelství, sport apod. napomůže dětem se seznámit se školním prostředím a probudit v nich radost a touhu stát se prvňáčkem.
6️⃣ Rozvoj technické gramotnosti v běžném programu MŠ a ZŠ – malé i celoškolní projekty, jako jsou jarmarky, výroba draků a drakiáda, Halloween a dlabání dýní, výrobky z podzimních přírodnin, tvoření z plastů, origami, výroba dřevěných hraček, šperků, projekt Ptáci – výroba ptačí budky a krmiva, Hry na pekaře a cukráře – seznamování se s různými řemesly, materiály a nářadím. Spolupráce s DOV v programu Malý řemeslník a MTU v programech Stavitel, Architekt apod. Práce se stavebnicemi BOFFIN, LEGO, návštěvy provozů výroby Marlenky, papírny, mýdlárny, výroby pohanky…, interaktivní besedy s řemeslníky a uměleckými řemeslníky.
Posilování aktivit se stane běžnou součástí našeho vzdělávacího systému na ZŠ a MŠ. Posílení těchto aktivit může vést k inspiraci při volbě budoucího zaměstnání, lepší uplatnitelnosti na trhu práce a také k inspiraci pro aktivní trávení volného času, ke šťastnému a naplněnému životu.
Text: V. Rymiecová