Oxid uhličitý – všudypřítomný neviditelný plyn. Jak si ho ale představují děti? Jaké má vlastnosti a co všechno umí? To všechno se děti dozvěděly při pokusech v dětské laboratoři. Oxid se stal pomocníkem při realizaci „experimentů“ a jednoduchých chemických pokusů. Zkuste se zeptat dětí, jaké pokusy jsme si mohli vyzkoušet a jaký byl jejich postup? Vyzkoušejte si některý i doma.
LÁVA: 1 lžíce saponátu na nádobí smíchaná se lžící prášku do pečiva (nebo jedlé sody) a potravinářského barviva. Směs můžeme rychle smíchat ve skleničce a poté rychle nalít do dutiny sopky. Přilitím octa do sopky začne chrlení lávy.
LÁVOVÁ LAMPA: Do 2/3 sklenice nalijeme olej.Následně přidáme vodu. Projeví se hustota kapalin, voda klesne, protože je těžší než olej. Vodu obarvíme. A protože je barvivo rozmíchané ve vodě, prostoupí nám olejem až dolů. Po troškách sypeme směs sody a kyseliny citronové do sklenice s obarvenou vodou a olejem a pozorujeme, co se bude dít. Pokud máme šumivou tabletu, hodíme kousek tablety.
RAKETA: Pomocí trychtýře nasypeme do balónku jedlou sodu nebo kypřicí prášek a do lahve nalijeme 2 dcl octa. Potom velice opatrně navlékneme balónek na hrdlo lahve. Když balónek poté zvedneme tak, aby se prášek vysypal do octa, začne se balónek nafukovat